Chystáte nový web? Sestavte si rozpočet!

Když jste schopní sestavit si rozpočet dovolené, rozpočet na Vánoce nebo oslavu narozenin, jakoukoliv víkendovou chlastačku nebo rande s ženskou, myslím, že to dost dobře zvládnete i pro váš firemní web. Pokud ne, vraťte se na základní školu.

 

Skrblíkovství českého klienta

Webdesigner: “Takže co byste si představoval pro ten váš firemní web?”

Klientka: “No určitě tam potřebujem fotogalerii a abysme si mohli fotky přidávat, rezervační systém pro klienty, interaktivní ceník, kontaktní formulář, a pokud by to šlo tak přímo online chat s našim pracovníkem, a taky aktuality abysme si mohli psát.”

Webdesigner: “Tohle všechno vaše fitness centrum určitě potřebuje?”

Klientka: “Jo.”

Webdesigner: “Tak když to sečtu vychází to přibližně na 12 000 korun.”

Klientka: “No to si děláte prdel ne? Tolik za web určitě nedám!”

Webdesigner: “A kolik jste si tak představovala, milá paní?”

Klientka: “Můj známej dělá krásný webovky za 2000, to co mi říkáte vy, to je zlodějna.

Klasika, že? Kdo z vás se s tím v praxi nesetkal minimálně jednou. Ale je to v pořádku, naše povaha nás doslova nutí smlouvat o ceně věcí, kterým nerozumíme, je to přirozená vlastnost, úplně stejně se s tímto musí potýkat fotografové nebo kameramani. Takového klienta odradíte hned v počátku, nic se neděje, těch pár minut, které jste mu věnovali vás nezabijou. Podstatně horší situace nastává v případě, že už jste prakticky u konce zakázky.

 

Vyber si, buď málo nebo nic

Webdesigner: “Tak web máte hotový, stačí jej spustit.”

Klient: “Moc pěkná práce, ale nikde tam nevidím fotogalerii, nezapomněl jste na ni?”

Webdesigner: “O fotogalerii jste neměl zájem přeci.”

Klient: “Ale bez fotek ten web ztrácí svůj význam, bez ní to je nepoužitelné, přidejte ji tam, děkuji.”

Webdesigner: “Přidání fotogalerie ale znamená navýšení původní kalkulace ceny, to je vám doufám jasné.”

Klient: “Žádné navýšení nepřichází v úvahu, cena byla jasně dohodnutá předem.”

Webdesigner: “To jistě byla, ovšem bez galerie, tu jste nepoptával.”

Klient: “Prostě to dodělejte, nebo si to nechám udělat u někoho jiného.”

To už je daleko horší situace, a málokdo má koule na to poslat takového klienta do háje, protože desítky či stovky hodin strávených nad projektem by přišli vniveč. Bohužel, klienty si člověk nevybírá, proto radím všem webdesignérům, zvláště těm začínajícím, trvejte na předem stanoveném rozpočtu, projděte to spolu s klientem a udělejte si v tom předem jasno, u menších projektů je to otázka skutečně maximálně pár desítek minut. Následující návod je jak pro vás, tak i pro všechny, kteří se chystají nechat si vytvořit webové stránky.

 

Sestavit rozpočet je hračka

1. Ujasněte si jaká je klientova představa o webu

Nejdůležitější část při sestavování rozpočtu, nesmíte na nic zapomenout, mohlo by vás to později mrzet. Neohraničte se jen webdesignem, započítejte i případný hosting a doménu, copywriting, úpravu fotografií atd. A bohužel, budete muset improvizovat, protože klient vám sdělí pouze, že má zájem o vytvoření stránek pro restauraci, nemá šajnu jaký je rozdíl mezí statickým a dynamickým webem, proto jakmile si vyslechnete jeho požadavky, přichází krok druhý.

 

2. Nechte zákazníka stanovit fixní cenový strop

Po průvodním rozhovoru o jeho představách přichází na řadu otázka:

“Jaký je váš cenový strop, kolik chcete do vašeho webu vložit?”

A zde buďte vytrvalí, nenechte se odbýt blábolama “Já nevím, co nejmíň, aby to moc nestálo vy ste odborník.” Blbost! Oni moc dobře ví, jaká částka je pro ně moc. Když někdo jede na benzínku, většina ví, za kolik bude tankovat. Takže jim mile vyjděte vstříct, zeptejte se, jestli pět, deset, nebo dvacet tisíc. V okamžiku, kdy máte limit, můžete docela rychle odhadnout, co za takovou částku můžete nabídnout. Pokud narazíte na skrblíka z prvního odstavce článku, slušně se rozlučte, zaplaťte kávu a na klienta zapomeňte. Pokud vám klient sdělí rozumný strop, který má slušnou rezervu, následuje krok další.

 

3. Doporučte to nejlepší, jste odborníci

Nyní můžete klientovi polichotit, stanovte základní použitelnou podobu stránek s cenou, která bude pravděpodobně nižší než strop. Dále mu ale nabídněte nadstandardní možnost, která by už znamenala sice dražší, ale výhodnější verzi, nicméně tady pozor. Nenabízejte klientovi zbytečnosti, které nepotřebuje, jen abyste splnili limit. Diskuzní fórum určitě neupotřebí instalatér, který je od rána do večera v práci. Pokud zbývá finanční rezerva rozpočtu, nabídněte možnost plynulého čerpání, například za služby aktualizace nebo správu jejich facebook stránku.

 

4. Sestavte si časový plán

Finanční plán bez časového je vám k ničemu. Jste dohodnutí na projektu, víte kolik bude co klienta stát peněz, takže jako poslední musíte stanovit dokdy co bude hotové a kdy má klient počítat s možným spuštěním. Cenové kalkulace a sestavování časového plánu si zaslouží samostatný článek, takže se k tomu později ještě vrátím podrobněji.

 

Doufám, že pár lidem, zvlášť začínajícím webdesignerům, tenhle stručný návod pomůže, minimálně si začnete vážit vlastní práce a úsilí a vykašlete se na hloupé zákazníky. Napište mi komentář, pokud se vám někdy stalo něco nepříjemného v souvislosti s dohadováním ceny projektu.

 

Podobné články

Nebuďte na všechno sami Pořiďte si webkonzultanta
Jak porazit prokrastinaci... zítra už vážně začnu
Na co myslet při výběru kvalitního webdesignera

Diskuze

default avatar
Zaregistruj se, přihlas se, nebo vlož komentář jako nepřihlášený.
Jméno (povinné)
URL webu
0 komentářů

Reklamní plocha

Spojte se s námi




rss Odběr článků