Na co myslet při výběru kvalitního webdesignera

Abychom nekřivdili všem, jsou mezi majiteli firem i tací, kteří mají skutečně zájem o kvalitní web, ale trpí nedostatkem informací, jak vybrat vhodného dodavatele takového řešení, tedy webdesignera nebo internetovou agenturu. Připravil jsem proto pět základních zásad, které mohou při rozhodování pomoct.

 

Pokud opravdu chcete svoji firmu kvalitně prezentovat, mít pozitivní odezvu od návštěvníků nebo si usnadnit řízení vašeho byznysu, rozhodně není dobré nerozvážně zadat poptávku první firmě, která vám vyjede na Seznamu. Rozhodně taky nežádejte vašeho kamaráda, který po večerech bastlí ve Frontpagi a stará se o web svého družstva malé kopané (pokud samozřejmě nesplňuje následující zásady). A už vůbec nerozesílejte hromadné mailové poptávky o cenovou nabídku s úmyslem zvolit dle poměru kvalita:cena tu nejvýhodnější, stejně nemáte ponětí, jak zhodnotit kvalitu webu, který je v lepším případě zatím jen ve vaší dokumentaci.

 

Rozmyslete si svůj projekt do detailu

Dříve než se vůbec dostanete do fáze zadání poptávky, připravte si pro svůj projekt dokumentaci. Každý kvalitní webdesigner po vás bude chtít minimálně stručný nástřel informací o projektu, vašem rozpočtu, vašich kvalitativních požadavcích a časové dispozici pro realizaci. Vyhnete se pak průtahům v komunikaci při zasílání dílčích informací. Pokud po vás tyto věci webdesigner nechce, a zeptá se jen "Jakou barvou chcete hlavičku a kolik chcete alb do fotogalerie?", můžete pokračovat v hledání, to není webdesigner pro vás. Mějte také na paměti, že zde platí klasický projektový trojimperativ - kvalita, čas a cena. Pokud na projekt spěcháte, projeví se to zvýšením ceny. Pokud chcete levný web rychle, rozlučte se s dobrou kvalitou.

 

Vyhledejte si vhodné kandidáty

Pokud už máte jasno, co od svého projektu očekáváte, přejděte k výběru vhodného adepta na realizaci. Pokud to myslíte s podnikáním vážně, zapomeňte na pronájem univerzální šablony  a zaměřte se přímo na nabídky webdesignerů a agentur s tvorbou kompletního řešení. Pokud je váš rozpočet značně omezený, můžete oslovit freelance webaře z řad studentů, rozhodně se to nemusí projevit na nízké kvalitě, ovšem mějte racionální požadavky. Student - živnostník vám vyjde vstříc cenově, rozhodně ho ale nenuťte k výkonům nad rámec vašeho rozpočtu. Pokud váš projekt vyžaduje složitější technické řešení a zároveň vás tlačí čas, vyberte si internetovou agenturu. Projeví se to na ceně, nicméně na vašem projektu bude pracovat kompletní tým odborníků. Výhodnější je osobní konzultace, proto se můžete zaměřit na firmy v blízkosti vašeho podnikání. 

 

Porovnejte výběr a zvolte vítěze

Nyní jste si udělali průzkum možných kandidátů, udělejte si čas i na zhodnocení jejich kvality. V první řadě se podívejte, v jakém stavu má firma vlastní stránky.  Dál prozkoumejte jejich realizované projekty. Nenechte se odbýt pouze výpisem, s kým firma spolupracovala, většinou takový seznam obsahuje zvučná jména známých společností, ale nevidíte konkrétní výsledek. Podle jednotlivých projektů poznáte taky osobitý styl webdesignera. Napovědět vám může také dobré jméno, jakým se firma prezentuje na Internetu, to si můžete ověřit názory návštěvníků na jejich facebookové stránce, blogu nebo např. v článcích tématických serverů. Pokud jste vybrali toho nejlepšího, pošlete svoji poptávku. Není potřeba obesílat všechny vaše horké kandidáty, hledáte pouze jednoho. Většina solidních agentur a webdesignerů odpovídá do 24 hodin, pokud ale zasíláte poptávku v pátek večer, buďte tolerantní a očekávejte odpověď až v pondělí. 

 

Myslete na budoucnost 

Uvažujte nad povahou vašeho projektu. Budete schopni po realizaci zajistit jeho údržbu a fungování sami, nebo bude váš projekt vyžadovat profesionální technickou podporu. Plánujete další vývoj postupně, další modifikace a moduly, nebo bude projekt po spuštění v provozu beze změny až do doby než se kompletně přepracuje. V případě složitějšího systému je velice obtížné, někdy až nereálné, aby ve vývoji pokračoval jiný člověk, než který systém projektoval a realizoval, což lze přirovnat k úpravě v konstrukci domečku z karet. Pokud je váš projekt většího rozsahu, je dobré uvážit dlouhodobější spolupráci s jednou konkrétní firmou, což má samozřejmě také výhodu v projektovém řízení - realizační tým zná všechny detaily projektu.

 

Zabezpečte bezproblémovou realizaci

Jakmile vám oslovená firma odkývne svou účast na vašem projektu, je na vás, abyste dodali veškeré důležité podklady, a to nejen projektovou dokumentaci, ale také přílohy - firemní logo (popř. celý manuál firemní identity, pakliže máte), fotografie, texty, soubory atd. Není nutné zpracovat vše odborně, snažte se však uvést vše podstatné, stručně a věcně. Pokud pro vás firma realizuje první hodnotnější projekt, očekávejte požadavek zálohy. Samozřejmostí je i smlouva, není to jen výmysl, zabezpečuje to solidní jednání obou stran. Doporučuji uzavřít smlouvu i v případě menších projektů, nevystavíte se tak riziku, že za vaše peníze obdržíte něco, co jste nechtěli. Sofistikovanější projekty si rozhodně zaslouží provozní manuál, zvláště v případě, že se o stránky budou starat vaši zaměstnanci.



A co myslíte vy? Je dnes těžké najít kvalitního webdesignera? Setkáváte se ve svých e-mailových schránkách také se skvělými pozvánkami na výběrové řízení pro realizaci webu? Co říkáte na fakt, že kvalitních služeb využívá stále jen minimum firem, myslíte, že je to nízkou informovaností?

Podobné články

Nebuďte na všechno sami Pořiďte si webkonzultanta
Chystáte nový web? Sestavte si rozpočet!
Jak porazit prokrastinaci... zítra už vážně začnu

Diskuze

default avatar
Zaregistruj se, přihlas se, nebo vlož komentář jako nepřihlášený.
Jméno (povinné)
URL webu
0 komentářů

Reklamní plocha

Spojte se s námi




rss Odběr článků