Odhalte základní nedostatky vašeho eshopu

Spousta vás, obchodníků, provozuje své internetové obchody jen jako doplněk ke své kamenné prodejně. Většina z vás nemá ponětí, jak vlastně váš eshop funguje, je to pro vás pouze logistický uzel distribuce zboží k zákazníkovi, nicméně je třeba si uvědomit, že internetový obchod je dynamický organismus a je plnohodnotným nástrojem prodeje. Ale vydělá vám špatně fungující eshop dostatek peněz?  

 

1. Špatná úvodní stránka

Tímto nedostatkem trpí převážná většina špatných eshopů. Úvodní stránka vašeho obchodu je jako výloha vaší kamenné prodejny. Návštěvníci skutečně nejsou zvědaví na blikající flash animace v hlavičce, na sáhodlouhé úvodní texty připomínající slohové práce malých školáčků, ve kterých se neustále opakují fráze jako "důraz na kvalitu, našim cílem je vaše spokojenost, jsme dynamickou rychle se rozvíjející firmou …", věřte, že tyhle kecy dnes už nikoho nezajímají. Dalším otravným nedostatkem, hlavně v případě univerzálních šablon, jsou postranní panely, které bývají nacpané tzv. akčním zbožím, zbožím ve slevě apod., a bez ohledu na fakt, že hlavní obsah úvodní stránky je krátký, prodlouží stránku mnohdy i pětinásobně, návštěvník pak vidí dva vertikální sloupce s malými obrázky zboží oddělené velkou plochou prázdného místa.

 

2. Složitý proces objednávky

Pokud nechcete, aby si návštěvník svůj nákup zboží rozmyslel, zlehčete mu proces objednávky co nejvíce. Omezte počet zbytečných kroků na minimum, umožněte zpětnou editaci předchozího kroku, aniž by došlo k smazání již vyplněných informací. Rozhodně nenuťte kupujícímu nutnost vytvořit si zákaznickou registraci, naopak nabídněte mu ji třeba na konci objednávky, uveďte výhody, údaje už bude mít vyplněné. Nechtějte po něm zbytečné informace jako jsou věk, rodinný stav, spokojenost s produkty, dotazy ohledně požadavků na zlepšení - to všechno jsou nepodstatné věci, které nemají v objednávkovém procesu co dělat. 



3. Fotografie a informace o zboží

Jeden z nejpodstatnějších faktorů při rozhodování o nákupu. Pokud si chce někdo koupit vaše zboží a vy mu ukážete fotografii 350 x 350 px focenou mobilním telefonem, můžete si být jisti, že vám zboží zůstane na skladě. Absenci osobního kontaktu se zbožím musíte vyvážit kvalitními fotkami - krásné, ostré snímky, na kterých bude váš produkt dobře vidět se všemi detaily, jednobarevné pozadí není nutností, záleží na charakteru zboží. Zaplaťte si profesionální nafocení vašich produktů, pokud vám váš dodavatel takové neposkytl, rozhodně se tato investice vyplatí. Pokud chcete za každou cenu ušetřit, poproste známého, který má alespoň základy v zpracování digitálních fotek. Své fotografie doporučuji opatřit vodoznakem, neboť konkurenci by se vaše kvalitní fotky mohli zalíbit.

Kromě kvalitních fotografií opatřete produkty i důkladným popisem - u elektrospotřebičů výkon, životnost baterie apod., u nábytku materiál, rozměry, dodávané příslušenství. Užitečná je i diskuze s dotazy od návštěvníků, v takovém případě ale musíte zajistit včasné a rychlé reakce na tyto příspěvky.

 

4. Obchodní podmínky a dodací informace

Velké množství obchodníků si plete obchodní podmínky se smlouvou mezi kupujícím a provozovatelem eshopu. Tento smluvní vztah vzniká již samotným nákupem a obchodní podmínky pouze tento vztah doplňují a informují spotřebitele. Vzhledem k povaze nákupu v internetovém obchodu, musí být informován o jednoznačné identifikaci provozovatele, názvech zboží a cenách včetně všech poplatků, nákladech na dodání a způsobech platby a dodání zboží, poučení o právu na odstoupení - zkrátka kdy zboží expedujete, kdy mohou očekávat doručení, jak a kým jim bude zboží doručeno a kolik to bude stát a jakým způsobem vám můžou zaplatit. Veškeré tyto informace by měly být opatřeny platností k určitému datu, v případě změny je vhodné na tuto změnu viditelně upozornit. 

 

5. Kontaktní údaje

Identifikační údaje provozovatele souvisí s předchozím bodem. Pokud lidé neví, u koho nakupují, velkou důvěru v nich nevzbudíte. Druhou věcí jsou kontaktní údaje, nejen pro návštěvníky. Telefon, kontaktní formulář, e-maily na jednotlivé pracovníky, to vše můžete poskytnout, co je ovšem důležité, musíte být připraveni reagovat, a pokud možno svižně, český zákazník nerad čeká ve frontě, zvlášť když má v prohlížeči otevřených dalších pět eshopů vaší konkurence.



6. Nepřehledný nebo špatně funkční katalog produktů

Pokud úspěšně získáte návštěvníka z úvodní stránky, umožněte mu i pohodlnou prohlídku vašeho sortimentu. Pokud máte na skladě desítky různých variant, různé cenové hladiny, různé paramatery, určitě zákazníci uvítají možnost vyhledávání a filtrování. Taktéž pečlivé rozdělení zboží do kategorií a podkategorií zlepší orientaci v nabídce. Můžete udělat i malý pokus, poproste kamaráda nebo kolegu, ať zkusí ve vaší nabídce najít určitý produkt, jehož celý název nezná. Poté sledujte jeho počínání a dobu, kterou hledáním stráví. Pokročilejší mohou dost informací získat i z analýzy pohybu návštěvníků na stránkách.

 

7. Cenové a skladové informace

Zde nemusím nic složitě vysvětlovat. Uvádějte ceny platné, bez i včetně DPH, viditelně všechny další poplatky, které s nákupem konkrétního zboží souvisí. Triky, kterými snížíte cenu v katalogu a v košíku dojde k součtu dalších poplatků, vaše zákazníky šikovně odradíte od další návštěvy. Co se týká skladových informací, pokud zboží nemáte skladem, neuvádějte ho v katalogu jako dostupné. Pokud už neplánujete další dodávky od dodavatele, vyřaďte ho z katalogu úplně. Pokud je váš logistický cyklus řízen náhodou, ztratíte spoustu času odepisováním nespokojeným zákazníkům ohledně zpožděných dodávek.

 

Uvedl jsem zde ty nejčastější nedostatky českých internetových obchodů. Těch dílčích je mnoho, věřte nebo ne, většina je identifikovatelná selským rozumem. Zkuste se prostě vcítit do role návštěvníka a určitě na něco narazíte. Čím dříve je odstraníte, tím lépe, konkurence na vás čekat nebude.

Podobné články

Diskuze

default avatar
Zaregistruj se, přihlas se, nebo vlož komentář jako nepřihlášený.
Jméno (povinné)
URL webu
2 komentáře
Ondrej Kempny · Nezadáno · 10. 9. 2012, 23:24

dovolim si nesouhlasit s odstranenim zbozi z katalogu, pokud jiz neni a nebude v nabidce. eshop tak zbytecne prichazi o zaindexovanou stranku. toto je preci vhodny postup, jak ziskat navstevnika webu a zkusit mu sikovne nabidnout alternativu ukonceneho produktu. dulezite je zajisteni neobjednatlenosti zbozi a zamezeni exportu do porovnavacu cen + zapojeni rozumu ve smyslu nenabizet produkt 4 roky stary.

Džembo Marhúl · kreativec · 11. 9. 2012, 11:53

@Ondrej Kempny špatně formulováno, omlouvám se, měl jsem na mysli četné případy, kdy je produkt stále v nabídce a lze s ním úspěšně vytvořit objednávku, což pak provozovatel řeší mailem "Omlouváme se, není… nebude … nashledanou." Naprosto souhlasím s řešením zachování v eshopu s tím, že je odstraněna klasická nabídka a je z něj odkázáno např. na novou generaci produktu nebo bazarové řešení, jenže s tím jsem se setkal málo :-/ několikrát se mi stalo, že mi přišel jen omluvný mail s tím, že moje zásilka byla expedována bez toho zboží, protože není... bez pokusu nabídnout alternativu :) špatný obchodník je špatný

Reklamní plocha

Spojte se s námi




rss Odběr článků